La couleur de la peau, socle incontournable du racisme |
Pour moi qui ai vécu dans les années 60 la lutte des
Afro-Américains pour leurs droits civiques, l’assassinat de Martin Luther King
et surtout le poing levé aux JO de Mexico des athlètes Smith et Carlos, une
image si forte que les années ont passé sans effacer le symbole du message ;
pour moi qui me suis impliqué pour qu’au nom de la même espèce dont nous sommes
tous issus, les Blancs et les Noirs aient les mêmes droits par-delà les pays et
les frontières, que ce soit en Amérique, en Europe et en Afrique ; pour
moi (désolé pour l'anaphore) qui ai soutenu la lutte des peuples colonisés pour accéder à leur
indépendance et leur liberté après des années voire des siècles d’oppression au
nom de la supériorité de certaines civilisations sur d’autres, j’ai dû manquer un
épisode, car le racisme tel que je l’avais combattu, que, naïf, j’imaginais d’abord
comme une discrimination au nom d'une illusoire hiérarchie des
races, le racisme est aujourd’hui ramené à une
affaire de religion.
La contestation d'un prosélytisme poussé à son paroxisme doit-elle être assimilée à du racisme |
Il ressort, en revanche, que ce discours déviant, devenu la norme, sert
les intérêts de ceux qui souhaitent ajouter de la confusion dans des esprits déjà
fragilisés par les doutes ou les rancœurs. Peut-on enfin prendre de la distance
avec le passé en l’abordant avec neutralité ?
Dune manière plus générale, on ne peut parler de racisme sans se référer à l'esclavagisme. Plus le temps passe, et plus le sujet devient, semble-t-il, chaque jour plus lancinant. Doit-on par-delà les
générations, se faire les justiciers d’époques révolues en rouvrant dangereusement
des plaies qui devraient être refermées depuis des lustres.
Faudrait-il par exemple
effacer le nom de Colbert de nos rues sous prétexte que cette figure de nos
livres d’Histoire qui n’était en somme qu’un fonctionnaire du roi Louis XIV a
édicté il y plus de 3 siècles le « Code Noir », un ensemble de
dispositions éminemment racistes. Cela me rappelle un gentilhomme anglais du
temps d’Elizabeth 1ère, Sir Humphrey Gilbert, passionné de
navigation et fasciné par l’Amérique qui avait, dans ses traités, défini en
préambule l’impérieuse nécessité d’éliminer physiquement tous les Indiens avant de prendre
possession de leurs terres. Remettons l’histoire dans la globalité de son propre
contexte et non pas du nôtre, tel le reflet d’une époque. Colbert incarnait une
conception du monde à l’image de la société européenne du 17ème siècle, d’un temps révolu,
foncièrement inégalitaire, socialement figé, un temps
où les déplacements terrestres s'effectuaient uniquement à pied ou à cheval, où il était interdit à un paysan de
s'éloigner de la terre où il était né, où les enfants mourraient pour la plupart en
bas-âge, où l’on vous arrachait les dents à vif, où la peste décimait des
villes entières, où l’on ne prenait souvent un bain qu’une fois dans l’année, où l’on avait en revanche pour musique le chant des oiseaux et pour parfums les fleurs des
champs, où l'on ne savait du monde que ce que Monsieur le Curé en racontait….Le jeu qui consiste à
vouloir faire porter à de nouvelles générations les crimes commis par des
ancêtres dont elles ne sont même pas les descendants directs n’entretient que
l’acrimonie, la méfiance et la détestation.
Le racisme ordinaire n'a que faire de la religion, c'est la couleur de la peau qu'il exècre |
Pensant à tous ceux qui ont eu à souffrir et qui souffrent
encore dans leur chair du racisme en raison de la couleur de leur peau, alors
même qu’humains, nous sommes tous issus de l’unique espèce survivante de la
biodiversité préhistorique, l’utilisation de ce mot pour évoquer des
antagonismes religieux relève d’une totale escroquerie.
A force de combiner le
même mot à toutes les sauces, il perd non seulement de son sens mais aussi de
sa valeur. Le racisme est un délit, puni par la loi mais en voulant voir des
racistes partout, pour un oui ou pour un non, on finit par ne plus y prêter
attention. C’est bien là le problème.
Racism and Islam, a timely confusion
It is increasingly heard in chats and read in tweets, racism and islamophobia (soon a word waved against anyone who dares to look critically at the Muslim religion) have now become synonymous.
For instance, would it be necessary to erase Colbert's name from French streets just because this historical figure who was actually only an official of king Louis XIV promulgated the "Black Code" more than three centuries ago, even if it was a set of eminently racist provisions. It reminds me an English gentleman in the time of Queen Elizabeth, Sir Humphrey Gilbert, a passionate about seafaring fascinated by America who had, in his treaties, defined in preamble the pressing need for eliminating all the Indians before taking up their lands. An opportunistic extension of the “Valladolid Debate”. Fortunately, he died drowned before realizing his projects.
Racism and Islam, a timely confusion
It is increasingly heard in chats and read in tweets, racism and islamophobia (soon a word waved against anyone who dares to look critically at the Muslim religion) have now become synonymous.
I remember the 60’s when African Americans marched for their civil rights, when
Martin Luther King was murdered for having a dream and especially when both medalists
Smith and Carlos raised their fist in the 68 Mexico Olympics to denounce segregation
in the US, a staggering image the message of which is still alive despite the years; as
I’ve for long felt involved so that, in the name of the same species from which
we all come, White and Coloured people should have the same rights beyond
countries and borders, whether in America, in Europe and in Africa; as I
supported the colonized peoples fighting for their independence and freedom,
after suffering years or even centuries of domination in the name of supremacy
of some civilizations over others, I think I missed something, because racism
as I had fought it, that, naive, I just imagined as a discrimination in the
name of an illusory hierarchical ranking of races, racism would be today, above
all, a matter of religion.
You don’t believe like me, then you’re a racist.
Racism would be today the only right word
to sum up a misunderstanding between on one hand Christians, Jews or Hindus (Being
neither of them, I can’t understand but I must be the only one) and on the
other hand Muslims, a people (rather mosaics of peoples of all skin colors) whose
strategy is to be looked as oppressed, victim of the vindictiveness and
jealousy of those who openly refuse to stick to their values, even the most actionable. The
outcome sought by diverting words from their meaning works moreover rather
well.
It is clear, however, that this deviant speech, since become the norm, gives
grist to the mill of those who wish to spread confusion into minds already
weakened by doubts or rancor. Can we finally get some distance from the
past by broaching it neutrally.
More generally, we cannot talk about racism without
referring to slavery. As time goes, the topic seems every day more
haunting. Must we beyond generations, become the avengers of bygone days
by reopening dangerously wounds that should be closed for ages.
For instance, would it be necessary to erase Colbert's name from French streets just because this historical figure who was actually only an official of king Louis XIV promulgated the "Black Code" more than three centuries ago, even if it was a set of eminently racist provisions. It reminds me an English gentleman in the time of Queen Elizabeth, Sir Humphrey Gilbert, a passionate about seafaring fascinated by America who had, in his treaties, defined in preamble the pressing need for eliminating all the Indians before taking up their lands. An opportunistic extension of the “Valladolid Debate”. Fortunately, he died drowned before realizing his projects.
Let us put
history back in its own context, out of ours, as the reflection of an era. Colbert
embodied a conception of the world intelligible to the European society of the
17th century, an age of old, fundamentally unequal, socially motionless, a time
when land travels were made only by foot or on horseback, a time where it was
forbidden to a farmer to move away from the estate where he was born, where
children died for the most in the early years, where your bad teeth were raw
pulled, where plagues decimated whole cities, where one often had a bath only
once in the year, when we had on the other hand birdsongs for music and wild
flowers for flavors, where foreseeing the fate of mankind was only what the
Priest taught about.
The game of
wanting to bring to new generations, crimes committed by ancestors going back to at least 10 generations, whom they
are not even direct heirs only maintains acrimony, distrust and hatred. It is
also a timely way to free oneself from his own failures and be again pure as
snow.
Yet, if slavery, as practiced by Europeans on both sides of the Atlantic Ocean to the detriment of the peoples
of Africa remains an imprescriptible crime against humanity; if the
despicable violence against African Natives, men, women and children by the
Whites, like a deed of property over what they considered as a commodity giving
a right of life or death, forever a dark task in the memory of a civilization
that was proclaiming Enlightenment, the fact remains that when the racism
raged up to its paroxysm during notorious segregation in the Southern States and
in South Africa, there was never any question of religion. Worse, African
Americans and White people belonged to the same religion even if they had
each their own churches.
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Thinking of
all those who have had to suffer and who still suffer in their flesh from
racism because of the color of their skin, even as we are all nothing but an
offspring of the only human surviving species of prehistoric biodiversity, the
use of such a word, openly aiming at alluding to religious antagonisms is a true
swindle.
By using the same word for anything, it loses not only its meaning but also its
value. Racism is a crime, punished by the law, but by seeing racists
everywhere, over nothing, we end up not paying attention to it. That is
the problem.
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